Tuesday 15 September 2015

Makan Gaji vs Kerja Sendiri

Dilema Makan Gaji vs Kerja Sendiri

Masa saya nak terjun ke dunia bisnes, inilah soalan yang ligat berputar dalam kepala saya siang malam.
Ade terpikir macam saya?
Dilema tahap 7 langit. Kalah pening pilih jodoh *amboi-amboi*
Nak buat bisnes sendiri memang impian saya dah lama.
Tapi sayang pulak nak tinggal kerjaya stabil. Yelah dah berabis belajar kan.

Saya dulu belajar akaun. Akauntan bertauliah memang cita-cita.
Dah pernah pon kerja sebagai Juruaudit (antara salah satu cabang kerjaya akauntan).
Tapi tuntutan kerja agak ketat. Kerja tak tentu masa lagi2 waktu peak period. Sape auditor die taula hehe. Memang takde masa. Sampai mak saya bersuara mintak berhenti.
Sebab setiap masa saya dengan laptop. Nak balik kampung kenduri kendara pon tak dan.

So, rasa macam tak kena.

Pindah kerja jadi Akauntan Syarikat. Alhamdulillah better. Masa untuk diri sendiri makin banyak. Dan yang paling best, kat sinilah saya jumpe husband saya *ihik ihik*

TAPI, impian nak ade bisnes tu tetap menebal.
Saya minat kek dan fesyen muslimah. Saya buat bisnes part time sambil kerja.
Semata2 sebab minat berbisnes dan nak tambah pengalaman.
Sampai 1 masa, saya terjumpe SHAKLEE. Ha ni macam cerita saya haritu.

Godek punya godek, rasa macam best pulak Shaklee ni. Lagipon mmg saya makan. So saya tau produk2 Shaklee memang bagus.
Saya pon register jadi member. Bermula dari situ, kawan-kawan yang mana tau saya ni ahli, tumpang beli vitamin.
Tumpang punya tumpang jadi banyak order.
Makin lama makin seronok. Lagi2 dengar kawan-kawan saya kata :

"eh rose bagus la Shaklee yang aku beli aritu. hilang resdung aku " 

"rose aku kan amek alfalfa ngan lecithin kat ko aritu kan, turun wehhh "

"rose ESP NI bagus gila. Alhamdulillah susu aku jadi banyak. Kenyang si adik."

So saya pon terusla jadikan Shaklee sebagai bisnes part time sambil kerja.
Hari makin hari makin banyak permintaan.  Dalam hati cakap, Shaklee ni boleh pegi jauh. Sebab produk nya bagus.
Maka bermulalah fasa brainstorming saya nak pilih nak terus kerja atau berhenti, buat bisnes sepenuh masa.

Antara yang saya buat, saya listkan pro and cons  Makan Gaji vs Kerja Sendiri macam kat bawah ni supaya saya boleh nampak dengan lebih jelas :



Ha, Alhamdulillah memang saya boleh nampak lebih jelas dan boleh buat keputusan.
Pada pendapat saya personally, samada makan gaji atau kerja sendiri, dua-dua pon ok.

Cuma, kalau anda punyai impian menebal nak buat bisnes, anda boleh cuba mengorak langkah sekarang sedikit demi sedikit.
Mungkin boleh cuba buat bisnes yang kurang risikonya seperti Shaklee.

Untuk anda yang sedang dilema, cuba tips ni.
Selain itu, jangan lupa Solat Istikharah ok.



Hubungi saya untuk penerangan lanjut mengenai bisnes simple tapi best Shaklee ^^,

Salam Sihat Tanpa Kompromi,

Your Shaklee Independent Distributor
@roseshaklee  019-6449038



Being Beautifully Healthy!

2 comments: